2015年4月22日 星期三

中國大頭症:接下來呢? “One Belt, One Road”絲路是走出來的:「一帶一路」不務實(江春男)






China has now picked the low-hanging fruit of modernization. Our new issue asks what comes next: http://ow.ly/LSY3b

When is an anticorruption campaign not just an anticorruption campaign? When it might be a harbinger of a regime’s approaching developmental crisis.
FOREIGNAFFAIRS.COM



Why China's Eurasian integration project—One Belt, One Road—could be a case of risky geopolitical overreach: http://ow.ly/LPx0s
While the eyes of the world focus on China’s aggression in the seas to its...
FOREIGNAFFAIRS.COM



牛津英文辭典的overreach有一種解釋:Get the better of by cunning; outwit:
有趣的是例子是我們後天讀書會的主角:浮士德博士
Faustus’s lunacy in thinking he can overreach the devil
中國中南海也有昏了頭、賣了靈的浮士德博士嗎?



With the flair that Chinese leaders share for pithy but rather bewildering encapsulations, Xi Jinping's vision for the continent is summed up in official jargon as “One Belt, One Road”. Mr Xi first floated the idea in 2013, in Kazakhstan. He mooted a “a Silk Road economic belt” of improved infrastructure along the main strands of what, centuries ago, was the network of overland routes used by silk traders and others to carry merchandise to and from China. This is not a plot to obtain power. It is a long-term—and even credible—planhttp://econ.st/1b5VDxt

NOT content with both purifying the Chinese Communist Party which he heads and with reforming his country, China’s president, Xi Jinping, also wants to reshape the...
ECON.ST

司馬觀點:絲路是走出來的(江春男)


 

最近傳出中國準備打通一條穿越聖母峰的大隧道,把青藏鐵路從拉薩延伸到加德滿都,讓尼泊爾融入「一帶一路」經濟圈,這宏偉計劃如完成,將是工程奇蹟,但對世界脊骨而言,卻將是生態浩劫。

「一帶一路」不務實
中國鐵路發展神速,過去十多年來建造的里程,比世界總和還長,現在中國鐵路四通八達,孫中山當年的夢想,都已實現,大半應歸功於「鐵道王」劉志軍,沒有他的雄心霸氣,今天恐怕就沒有推動「一帶一路」的底氣。
兩年來,中共領導人出訪喜歡大談高鐵外交,其實是基於外交戰略,不講究經濟效益。例如前年媒體大炒「泛亞鐵路」,說它將貫穿東南亞,簡直煞有其事,但至今只是紙上作業。
泛亞鐵路以昆明為中心,分東西中三條路線輻射出去。有的由昆明到河內,胡志明巿,金邊和曼谷。有的經過仰光,清邁再到曼谷。最後都從曼谷到吉隆坡,再到新加坡,一直通到麻六甲海峽的海邊上。亦即打通中南半島的陸路走廊,實現東亞和東南亞兩大經濟體的互通互聯。
這個計劃的可行性高,至少比「一帶一路」務實太多了,當時熱鬧了好一陣子,但很快就冷卻,因為中國有溫州動車事故,接著劉志軍被起訴,而中南半島諸國爭議不斷,意見分歧。曾被炒得沸沸揚揚的泛亞鐵路,突然沒人再提,在媒體中消失,真是「其勃也旺焉,其亡也忽焉。」
這條鐵路真正建成的只有從昆明到木姐的150公里,因為緬甸北方少數民族地區局勢不穩,連探勘都有困難,仰光到曼谷的路線更無從談起。有的是政府內部問題,有的是合資公司的融資問題。曼谷到清邁高鐵受到泰國皇家鐵路的反對,馬來西亞到新加坡高鐵則引進日本資金和技術,與中國無關。
日本對東南亞布局比中國更早更廣更深,但效果也沒怎樣。中國有資金和國企的優勢,也許可不惜血本,但在商言商,日本經驗豐富,技術信用優良,如果還做不到,中國有何妙方,各國都半信半疑。 

紙上戰略驗證無期

古代的絲綢之路,是無數商人穿越亞歐大陸,久而久之出現一條繁榮的商路。它是自然形成的,不是政府規劃出來。習近平的絲路則是以民族復興為依託,所推動的紙上大戰略,要驗證成果,不知等到猴年馬月了。

沒有留言: