2016年10月21日 星期五

U.S. runs freedom-of-navigation operation in South China Sea 分手吧,我要去與中俄共抗世界......我的意思......' Duterte says didn't really mean 'separation' from U.S.

Philippines' President Duterte says he didn't really mean a 'separation' from the U.S. Here's what he did mean: http://reut.rs/2efUD13
Philippine President Rodrigo Duterte said on Friday he was not severing ties with his country's long-time ally the United States, but merely pursuing a…
REUTERS.COM|由 NEIL JEROME MORALES 上傳

Since World War II, the U.S. has been the Philippines' closest ally. But Duterte promised a dramatic shift this week.


"I realign myself in your ideological flow and maybe I will also go to Russia to talk to Putin," Philippine President Rodrigo Duterte tells business and…
NPR.ORG


Philippine President Rodrigo Duterte, driven by a sense of grievance against the U.S. over colonial history and perceived slights, threatens to undo a vital American relationship in Asia.


A look at Duterte’s life, and how it informs his thinking, helps explain why Washington might not be able to salvage what was until recently one of its…
WSJ.COM|由 TREFOR MOSS 上傳


 菲喊分手 美派軍艦駛南海

中菲聲明:領土爭議由當事國解決



消息人士稱,美國海軍迪凱特號驅逐艦昨駛入南海爭議海域執行「自由航行」任務。翻攝維基百科

【國際中心╱綜合外電報導】菲律賓總統杜特蒂昨結束訪問中國行程,中菲發表共同聲明,認定南海問題是由「直接有關」的國家磋商解決,似再強調把美國踢出南海爭議。杜特蒂訪中期間「要與美國分手」、「要與中俄聯手對抗全世界」的言論,仍待他返國後解釋。美軍昨再出動驅逐艦駛入南海爭議海域,進行「自由航行」任務。
中菲昨發表共同宣言,承諾將在南海問題上進行協商,「由直接有關的主權國家通過友好磋商和談判」。中國外交部發言人華春瑩批評日本「不識時務」,應立即停止在地區國家之間「挑撥離間的言行」。新華社評論:「所謂南海仲裁案已被掃入歷史的垃圾堆……中菲靠近讓美國人苦心構築的『圍堵中國』鏈條面臨『斷鏈』局面。」 

「聯俄對抗世界」

美國並非南海主權爭議的直接當事國,中國一向要求南海問題只能由直接當事國洽商解決,悍拒美日介入或常設仲裁法院的「南海仲裁」。美方立場在維護南海航道自由通行安全。要求匿名的美國國防部官員昨向路透表示,美方昨派出迪凱特號驅逐艦(USS Decatur)進入南海進行自由航行任務,駛近永興島與中建島,「挑戰對西沙群島附近的過度海上聲索權」。
杜特蒂周四在北京演講時說:「我已把意識形態向你們(中國)靠攏,我可能還會去俄國告訴普丁,由我們三國來對抗全世界……我在這個場合宣布與美國分道揚鑣,軍事上分手,社會上也許不能,但經濟上要分手。」
杜特蒂發言人阿貝拉昨聲明說:「這不是想要廢棄與我們同盟國家的條約,只是要聲明我們是個獨立的國家,正與友善的鄰邦尋求共同的立場。」菲國貿易部長羅培茲說:「我們沒有要中斷與美國的貿易與投資關係。」 

美要杜特蒂解釋

美國國務院發言人柯比稱美方感到困惑,「不只是美國……我們聽到(亞太)地區許多盟友也很疑惑到底發生啥事。我們將要求菲律賓解釋杜特蒂總統說這話是何意。」美國務院亞太助理國務卿羅素本周末將訪菲要求澄清意圖。 

美國自由航行事件簿

2015/10/27
美國驅逐艦拉森號(USS Lassen)駛入中國宣稱控制的渚碧礁及美濟礁12浬內海域
2016/01/30
美國派驅逐艦威爾伯號(USS Curtis Wilbur)駛入實際由中國控制的西沙群島中建島12浬,稱此為自由航行行動
2016/05/10
美國國防部表示,勞倫斯號驅逐艦(USS William P. Lawrence)駛入距離永暑礁12浬範圍內,執行「自由航行」任務

A U.S. navy warship carried out a freedom-of-navigation operation on Friday near islands claimed by China and two other Asian countries in the South China Sea, U.S. officials told Reuters.

WWW.REUTERS.COM|由 IDREES ALI AND MATT SPETALNICK 上傳

沒有留言: