2017年7月16日 星期日

The New TSAR; 完美的獨裁:二十一世紀的中國; Xi Jinping's empty North Korea promise pays off; Winnie the Pooh blacklisted by China’s online censors;

A bear, however hard he tries, Falls foul of Chinese censors' eyes http://on.ft.com/2t49RbA


Social media ban for the fictional bear follows comparisons with Xi Jinping
FT.COM

The New TSAR; 完美的獨裁:二十一世紀的中國;

Vintage Books & Anchor Books

“The horrific siege hardened Putin’s views that Russia faced an existential threat. The rebels fighting on the country’s flank would, with international support, tear the country apart, and the only answer was to destroy them.”
―from THE NEW TSAR: The Rise and Reign of Vladimir Putin by Steven Lee Myers
In this gripping narrative of Putin’s rise to power, Steven Lee Myers recounts Putin’s origins–from his childhood of abject poverty in Leningrad to his ascent through the ranks of the KGB, and his eventual consolidation of rule in the Kremlin. As the world struggles to confront a bolder Russia, the importance of understanding the formidable and ambitious Vladimir Putin has never been greater. On the one hand, Putin’s many domestic reforms–from tax cuts to an expansion of property rights–have helped reshape the potential of millions of Russians whose only experience of democracy had been crime, poverty, and instability after the fall of the Soviet Union. On the other, Putin has ushered in a new authoritarianism–unyielding in its brutal repression of dissent and newly assertive politically and militarily in regions like Crimea and the Middle East. The New Tsar is a staggering achievement, a deeply researched and essential biography of one of the most important and destabilizing world leaders in recent history, a man whose merciless rule has become inextricably bound to Russia’s forseeable future. READ an excerpt here: http://www.penguinrandomhouse.com/…/the-new-tsar-by-steven…/

完美的獨裁:二十一世紀的中國

The Perfect Dictatorship: China in the 21st Century

內容簡介

中國的政治體制,其實跟所有人想的都不一樣。
它是一個從未出現在人類歷史上的政治制度。

  今天,中華人民共和國彷彿吸引了人們的讚美,即便有著毛澤東獨裁統治的野蠻及其災難性的後果;即便有著一九八九年的政治屠殺。人們還是對中國讚美不斷。全世界的生意人,還有學者,都爭搶著要登上中國的舞台。

  隨著新的領導人在二○一二年上任,中華人民共和國進入了歷史發展的新階段。前一個階段,即鄧小平及其追隨者的階段,可以說是這座大廈進行整修的過渡期;而新階段,也就是現今習近平的階段,則是要在那個整修的基礎上,為中國人民的福祉而努力。

  本書作者在書中提出的問題即是:歷經改革的中國政權(state),真的有在為人民服務嗎?這個政權應該如此,因為它稱自己是人民共和國;它的領導人也的確如此誇口,稱自己是在為人民服務。但這個國家真的如此嗎?如果說他們是在為人民服務,那他們也是按自己的方式做。他們的制度有「中國特色」。當他們聲稱自己是民主的,或是市場經濟的,或是法治的,都會加上「中國特色」──中國特色的民主、中國特色的市場經濟,中國特色的法治。

  外界對於中國有一個根深柢固的誤解,即認為中國隨著經濟的成長,也將在社會上、政治上變得「正常」,但這是從西方的、資本主義的、民主的制高點來看;也就是說,中國會變得更像「我們」。但是,中國不會像「我們」,中國也沒有變「正常」;無論是現在還是將來,中國一直會迥然不同。尤其在新的領導之下,治理的實質及形式都已經從根本上被改變了;現在的中國,甚至與改革前的自己大不相同。

  要認識一個國家(state)──屬於哪一類,會做什麼事──我們有必要解剖其領導人說了什麼,政府機器如何建構起來、如何運作,以及會產出什麼。而本書作者認為,中國的政府體系在習近平的領導下,已經轉變為一個比後鄧小平時代更為嚴峻也更為意識形態導向的政權。中國在經濟上不再那麼強勢,但在政治上卻更加獨裁,遠遠超乎這個世界的想像。他分析習近平治下的「社會主義市場經濟」、貪腐、黨國機器、共產黨勢力、壓迫機制、稅收與公共服務、國家社會關係,不僅豐富了中國研究的內涵,也擴大了政治經濟學、比較政治、發展與福利國家研究的領域。

名人推薦

  一本探問中國未來的上乘之作。作者以積極說服的態度,針對關鍵數據進行比較與理論上的分析。關於中國共產黨的獨裁體制如何運作的最佳導讀。──Edward Friedman,威斯康辛大學麥迪遜校區

  中國之外,不乏有學者與權威人士會說,中國的獨裁體制是為了更大的善。而斯坦.林根這本及時的著作,則有系統地把這項宣稱的每個部分給一一摧毀。──馮克(Frank Dikötter),香港大學

  斯坦.林根告訴我們,中國的國家體制如何運用恐懼與物質誘因,來構建一個史上最大規模也最具複雜性的「管控專制」。這個獨裁體制既完美又殘暴、毀滅與浪費。作者對這個主題有如百科全書式的理解,建立在他充分地掌握了相關的研究;全書的表達清晰、嚴肅、不向任何人低頭。是一本理想的教科書。──林培瑞(Perry Link),加州大學河濱分校

作者介紹

作者簡介

斯坦.林根(Stein Ringen)


  挪威學者,奧斯陸大學政治學博士,曾任職於司法部與統計部門。1990年代獲英國牛津大學延攬,擔任社會學與社會政策教授,現為牛津格林坦普頓學院名譽教授。著有《公民、家庭與改革》、《政治的可能性》、《民主的目的何在》、《布朗首相的經濟後果》、《群魔的國度:民主的領導與服從的問題》等。

譯者簡介

薛青詩


  牛津大學訪問學者,來自中國。

目錄


導言:一個好的政權?

第一章 領導人
第二章 他們說什麼?
第三章 他們做什麼?
第四章 他們生產什麼?
第五章 他們是誰?

跋:一個更好的政權?

參考書目



Xi's persuasion of North Korea did not work, but it did buy him time to fight political battles at home.


TOKYO -- As the world reeled at the news of a North Korean…
ASIA.NIKKEI.COM

沒有留言: